Menü Bezárás

Online marketing terv – mit írjak bele?

Az online marketing világa rendkívül kiterjedt és végtelennek tűnő eszköz mennyiséget kínál minden vállalkozás számára, amik könnyen elérhetők és sok esetben még ingyenesek is. Azonban, mielőtt nagy hévvel belecsapnál ezen eszközök alkalmazásába, szükséged lesz egy “térképre”, ami megmutatja, milyen célállomások felé haladsz és hogyan juthatsz el odáig. Ebben a cikkben szeretném felvázolni neked, hogyan állíts össze egy online marketing tervet.

Miért van szükséged online marketing tervre?

Ha nem tervezel, csak sodródsz az eseményekkel. Igaz ez az élet bármely területére. Egy vállalkozás viszont nem engedheti ezt meg magának. Ha van egy kidolgozott online marketing terved, mindig látni fogod magad előtt a célod és tudni fogod, mit kell tenned érte.

Segít fókuszban maradni. Amikor eltérít valami váratlan történés, egy ügyfél, egy krízishelyzet, egy családi történés, csak rá kell nézned a tervre, megkeresni, hol is tartottál és már tudni is fogod, mivel kell folytatnod a tevékenységed.

online marketing terv elemei

Mit tartalmazzon egy online marketing terv?

Az online marketing terv nem csupán arról szól, hogy ott legyél az interneten, hanem hogy az online eszközöket arra használd, hogy megerősítsd saját márkádat és a legtöbb hasznot hozd ki belőlük vállalkozásod számára. Készen állsz egy online marketing terv összeállítására? Lássuk, mit foglalj bele és hogyan állítsd össze.

1. Helyzetelemzés

Mielőtt belekezdenél bármilyen végrehajtásba, tisztán kell látnod vállalkozásod és a piacod.

Az első lépés, hogy megértsd, milyen piaci környezetben dolgozol. Ehhez tanulmányoznod kell mélyebben is a piacod. Piacfelméréseket kell végezned, hogy tudd, mire van igény, mire gondolnak a célpiaci szereplők, hogy aztán sikeresen tudj hozzájuk kommunikálni.

Meg kell ismerned, kik a versenytársaid, mik az erősségeik és gyengeségeik. Ugyanezeket az információkat saját vállalkozásodról is tudnod kell, hogy aztán olyan stratégiát alakíthass ki, amivel jobb lehetsz náluk a piacon.

2. Célpiac meghatározása

Minden marketing tevékenységnél igaz, de az online marketingnél feltétlenül szükséges tudnod, kik a célpiacod szereplői. Hatalmas a zaj az interneten és neked meg kell találnod a módját, hogy áttörj ezen és eljuttasd üzeneted a megfelelő emberekhez. Ezt csak akkor teheted meg, ha tudod, kik ezek a megfelelő emberek.

Ezzel az ismerettel rájuk szabhatod taktikád, hogy a lehető legjobb eredményeket érd el.

Legjobban úgy értheted meg vásárlóid, ha megalkotsz egy un. ideális vevőt magadnak. Ezzel megértheted, hogyan alakítsd tartalmaid és ajánlataid úgy, hogy ehhez a személyhez szóljon.

A következőkre kell választ adnod, amikor az ideális vevőd karakterét szeretnéd meghatározni:

  • Hol él és dolgozik?
  • Hány éves?
  • Milyen nemű?
  • Mennyi a jövedelme?
  • Mi a munkaköre, beosztása?
  • Mi a családi állapota?
  • Mik a céljai és kihívásai?
  • Mik a hobbijai, érdeklődési körei, értékei és félelmei és prioritásai?

3. Célok meghatározása

Ha az előző lépéseket már elvégezted, elérkeztél egy kulcs kérdéshez: Mit szeretnél elérni az online marketinggel? Az online marketing terved alapköve ez.

Online céljaidnak összhangban kell lennie általános üzleti céljaiddal. Pl. vevők szerzése az új termékedhez, a meglévő vásárlók újra vásárlásának elérése, pozitív vevői vélemények számának növelése vagy a webáruház forgalmának növelése, email listádra feliratkozók szerzése.

Fontos, hogy céljaid legyenek:

  • Pontosan meghatározottak: vásárlók, érdeklődők generálása
  • Mérhetőek: mennyi érdeklődőt, vásárlót szeretnél elérni
  • Elérhetőek: reális célokat tűzz ki
  • Relevánsak: összhangban legyenek üzleti céljaiddal
  • Időben meghatározottak: határidők hozzárendelése

Pl.: A webáruházam jelenlegi 15.000 napi látogatószámának felemelése 20.000 napi látogatóra három hónap alatt. Ehhez heti 4 új blogcikket teszünk fel a blogra.

4. Online stratégiák meghatározása

Most jöhet az online marketing stratégiád meghatározása. A stratégia egy átfogó képet ad a különféle elvégzendő dolgokról, melyek a célok megvalósításáig vezetnek.
Tehát, először is írd össze milyen kommunikációs csatornákat használsz ill. milyen csatornákat szeretnél még bevezetni: weboldal, blog, hírlevél, fizetett hirdetések, stb.

Írd le, milyen értékesítési csatornákat használsz, milyen lépéseken mennek keresztül az érdeklődők, míg végül vásárlókká válnak. Elképzelhető, hogy a különböző termékek/szolgáltatások, termékkategóriákhoz különböző folyamatokat alkalmazol. Listázd ki termékeid, szolgáltatásaid és írd le melléjük saját értékesítési csatornáikat és az árakat.

Ha ezzel megvagy, el tudod kezdeni összeállítani a konkrét cselekvési lépéseket. Mikor melyik csatornán mit kommunikálsz, milyen gyakorisággal történjenek a posztok, hirdetések, email küldések. Mikor legyenek akciók, termékbevezető kampányok, esetleg termék kivezetések.

Fontos, hogy a konkrét teendőkhöz rendelj időt és határozd meg, hogy ki fogja azokat elvégezni. Ugyancsak fontos tényezője az online marketing tervnek, hogy mennyi pénzt szeretnél egy-egy marketing tevékenységre elkölteni. Jelöld, hol alkalmazol ingyenes eszközt, a fizetős eszközöknél pedig határozz meg egy költségkeretet.

5. Az eredmények mérése

Az online marketing terv elkészítésével és a leírtak folyamatos megvalósításával még nincs vége a munkának. Nagyon fontos, hogy folyamatosan elemezd az elért eredményeket és tartsd szemmel a piaci változásokat. S, ha úgy látod, nem vezetnek megfelelő eredményre az egyes lépések, nyugodtan változtass a terved egy részén vagy akár az egészen. Ha pedig egy irány nagyon jól működik, míg egy másik kevésbé, áthelyezheted a hangsúlyt az egyikről a másikra.

Online marketing terv

Terv nélkül nem lehet eredményeket elérni, ezért mindenképp legyen egy írásba foglalt online marketing terved. A terv ad neked egy útirányt és tudod, ha nem kell változtatni, akkor ezt fogod végigvinni. Ha van egy egy éves online marketing terved, sokkal gördülékenyebben tudsz dolgozni, mint ha minden héten újra és újra ki kellene találnod, hogy mit csinálj. Ha pedig bármi olyat észlesz, ami miatt úgy látod a terv már nem működik, pl. változik a piac, változik a vállalkozásodban valami vagy bármi váratlan dolog jön közbe, akkor merd újratervezni az online marketinged.

Ha még kezdő vállalkozó vagy, elég egy egyszerűbb online marketing terv is, amivel már el tudsz kezdeni dolgozni és pénzt keresni. Ahogy nő a vállalkozásod és több tapasztalatra teszel szert, egyre részletesebb terveket tudsz majd készíteni.

Ha már elkészült az online marketing terved, de kevés időd van a feladatok elvégzésére és/vagy inkább foglalkoznál a valódi szakmáddal, vedd fel velem a kapcsolatot.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük