Menü Bezárás

Mi az online marketing?

Az online marketing egy sokak számára zavaros fogalom. Úgy tűnik, mindenkinek mást jelentenek ezek a szavak. Nézzük meg részletesebben, mi az online marketing és miért fontos egy vállalkozás hatékony működéséhez.

Mi az online marketing fogalma?

Vegyük ketté a kifejezést. Az online szó jelentése egyértelmű, az internetre utal. A marketing fogalma már egy kissé összetettebb, a wikipedia meghatározása szerint:

A marketing olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést, és befolyásolja a vásárlókat.

A meghatározás egy kissé bonyolultabbnak láttatja azt, hogy mi az online marketing, mint amilyen az valójában, holott a dolog eléggé egyszerű. Az online marketing olyan marketing tevékenységeket jelent, amelyeket internetes eszközökkel végzünk. A marketing célja pedig, hogy értéket teremtsünk és kommunikáljunk a vevők felé.

Vagyis az egy mondatos válasz arra, mi az online marketing a következő: A vásárlók igényeinek feltárása, a feltárt igényekre szabott termékek/szolgáltatások kialakítása, majd ezen értékek kommunikálása internetes eszközök segítségével. (Amit remélhetően sikeres értékesítés követ.):

Mi az online marketing jelentősége a kisvállalkozások számára?

Az online marketing egyre fontosabbá válik a kis vállalkozások és egyéni vállalkozók számára is, dolgozzanak bármilyen területen. Miért? A mai felgyorsult világban, a Föld lakosságának fele rendelkezik internetes kapcsolattal és iszonyú nagy az információ éhségük. Az emberek újabban már nem egymást kérdezik meg elsőként, hanem az internethez fordulnak bármilyen információért, s ha nem találnak rád az interneten, számukra nem is létezel.

Mivel az emberek szeretnek egymással csevegni ismeretlenül is az interneten, rengeteg lehetőséged nyílik gyorsan megtudni, milyen problémáik vannak és mire is van szükségük. Ezért minden üzletnek foglalkoznia kell valamilyen szinten az online marketinggel.

Az online hirdetéseken túl az online hírneveddel is törődnöd kell, még ha nem is online végzed a tevékenységed. Mielőtt valaki vásárolna tőled, először megpróbál informálódni rólad és a kínálatodról: vevői véleményeket és tapasztalatokat keresnek. Az elégedetlen vásárlók gyakrabban hagynak online véleményeket, mint az elégedettek, ezért fontos, hogy tudatosan dolgozz az online elismertségeden (is). Létfontosságú, hogy a pozitív vélemények többségben legyenek vállalkozásodról és annak kínálatáról.

Online marketing

Mik azok az alapvető online marketing eszközök, amiket nem hagyhatsz figyelem nélkül?

Az online tér rengeteg marketing eszközt kínál vállalkozásod számára és a számuk egyre csak növekszik. Nézzük meg, melyek azok az online marketing eszközök, amelyeket egy kezdő vállalkozónak ismernie és alkalmaznia kell.

  • Weboldal

A sikeres online jelenlét egyik legfontosabb eleme a saját weboldal. A weboldal egy olyan kommunikációs felület, ami a saját kezedben van.

Gyakran előfordul, hogy egy vállalkozás csak a közösségi média felületeken hoz létre céges oldalakat, aminek szintén megvan a maga helye egy cég online marketing tevékenységében, de ennek vannak veszélyei.

Biztos hallottál már olyan esetről, hogy valakinek az oldalát letiltották. De bármikor előfordulhat, hogy egy-egy közösségi média oldal kivonul Magyarországról vagy csődbe megy és teljesen megszűnik az oldal. Ha nincs saját weboldalad, ilyenkor hirtelen összeköttetés nélkül maradsz a vevőiddel.

Nem csak azért van szükséged saját weboldalra, mert ettől professzionálisabbnak tűnsz, hanem mert minden online marketing tevékenység középpontjában a weboldal áll. Ide irányítja az embereket, mert ez az a hely, ahol a legrészletesebben megismerhetik termékeid, szolgáltatásaid és válaszokat kaphatnak kérdéseikre.

Megmutathatod elégedett vevőidet, ügyfeleidet is. Növelheted az email listádat és bátoríthatod a látogatóid, hogy lépjenek kapcsolatba veled. Ez az a hely, ahol végül megköttetik az üzlet

  • SEO, azaz keresőoptimalizálás

Ha már elkészült a weboldalad, fontos, hogy rá is találjanak az emberek, amikor megoldást keresnek problémáikra. Bizonyára te is azokat az oldalakat nézed meg, amiket az első oldalon hoz a kereső. Ebben segít a keresőoptimalizálás.

Lényege, hogy úgy optimalizáld weboldalad tartalmait, hogy azok minél magasabb besorolást érjenek el a keresőben, amikor az emberek a vállalkozásod területének kulcsszavait gépelik be.

A siker itt egy hosszabb folyamat végén jön csak, de mindenképp megéri a fáradozást, mert segítségével minőségi látogatókat vonzhatsz a weboldaladra. Akik a keresőből találnak rád, pont olyan problémákkal küszködnek, amikre te megoldást tudsz nyújtani. Tehát valószínűbb, hogy ügyfeleiddé válnak.

  • Email

Az email marketing egy jelentős pénzcsináló gépezet. Lényege, hogy felépítesz egy saját email címlistát potenciális ügyfelekkel illetve vevőkkel, akiket aztán folyamatosan informálhatsz az újdonságaidról, közelgő eseményeidről és különleges ajánlataidról. Küldhetsz a hírleveleidben testreszabott ajánlatokat is.

Valójában az email marketing messze felülmúlhatja a weboldalon keresztül történő eladásokat, mivel az email listáról olyan vevők érkeznek, akik már valamennyire ismernek téged, valamilyen kapcsolatba kerültek már veled.

Lehet, hogy még csak a feliratkoztató anyagodat olvasták, de ezzel már kicsit ismerőssé váltál számukra, s emiatt könnyebben vásárolnak nálad, mint azok, akik csak valahogy a weboldaladra tévedtek. Nagy előnye, hogy kis költségvetésből is elkezdheted építeni a címlistád.

  • Blog

Egy szakmai blog is kiváló módja, hogy kapcsolatban legyél ügyfeleiddel és hogy tájékoztasd őket termékeidről, szolgáltatásaidról. Egy blogban is adhatsz tanácsokat és kaphatsz hasznos visszajelzéseket.

Egy blogot elindítani nagyon könnyű és lehetőséget nyújt egy masszív közönség kialakítására, ha elég kitartó vagy és nem adod fel. Cikkeiden keresztül rengeteg hasznos információt tudsz adni a területeden felmerülő kérdésekről, problémákról.

Bizonyíthatod szakértelmedet, olvasóid így könnyebben válhatnak fizető ügyfeleiddé.

  • Közösségi média

A közösségi média felületek, mint pl. a Facebook vagy az Instagram szintén lehetőséget adnak az online marketingnek, mert nagy tömegeket lehet elérni rajtuk keresztül. Ezeken a felületeken párbeszédek zajlanak, tehát aktív részvételt igényelnek, s nem elég csak képeket posztolgatni termékeidről vagy szolgáltatásaidról.

Valójában nem is az értékesítést kell szem előtt tartanod, amikor a közösségi média jelenlétedet építgeted, hanem a célpiacodhoz való eljutás lehetőségét. A kapcsolattartás, az elköteleződés fontos eszköze a közösségi média, ami aztán vásárláshoz vezethet.

Az értékesítés viszont már nem közvetlenül ezeken a felületeken valósul meg. A lényeg, hogy ez egy kihagyhatatlan kapcsolatteremtési lehetőség a célközönségeddel. Segít bekerülni a köztudatba, hűséges és elkötelezett közösséget építhetsz fel, ráadásul az itt folytatott beszélgetések segítséget nyújtahatnak termékeid vagy szolgáltatásaid fejlesztéséhez is. S, ne feledd, a regisztráció ingyenes.

  • Összefoglalás:

Arról, hogy mi az online marketing fontossága a kisebb vállalkozások számára röviden a következőket mondanám:

Egyre többen töltik egyre több idejüket online. Ahhoz, hogy elérd őket, csak egy internet kapcsolatra, egy számítógépre, tabletre vagy okostelefonra van szükséged.

A klasszikus reklámozással ellentétben az online marketing legtöbb formája – mint pl. a közösségi média marketing, blogolás vagy a keresőoptimalizálás – ingyenesen is elkezdhető és nagy közönséget lehet elérni velük.

Nem csak rólad szerezhetnek tudomást az emberek, de te is számos, költséghatékony módon juthatsz információkhoz a célpiacod igényeiről.

A fenti online marketing eszközök egy erős alapot képezhetnek az értékesítés támogatásához ezért javaslom, hogy mindegyik eszközt alkalmazd. Persze nem kell mindegyikkel egyszerre foglalkoznod és nem kell egyforma hangsúlyt fektetni rájuk.

Vegyünk egy példát arra, mi az online marketing alapok lefektetésének egy lehetséges sorrendje. Elsőként legyen egy weboldalad, menüsorában pedig egy blog menüpont is, amire hasznos tartalmakat töltesz fel. Aztán kezdj el valahogy forgalmat terelni az oldaladra pl. a keresőoptimalizálás vagy a közösségi média segítségével, majd kezdj el email listát építeni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük